Samolotem do Japonii

Widok z samolotu

Czasy, kiedy Japonia była krajem prawie nieosiągalnym bezpowrotnie minęły. Wraz z upowszechnieniem się latania, wyprawa samolotem do Japonii stała się przyjemnością zdecydowanie bardziej dostępna, niż kilkanaście lat temu. Co więc trzeba wiedzieć o podróżowaniu do Japonii samolotem?

Cena cenie nierówna

Tak jak ceny wszystkich biletów lotniczych, ceny biletów do Japonii potrafią bardzo się od siebie różnić. Przeciętna kwota, którą trzeba było zapłacić przed pandemią, to pomiędzy 2500 a 3500 złotych. Po pandemii ceny niestety poszybowały w górę i obecnie przedział 3500-5500 można uznać, za przeciętny. Ma na to wpływ wiele czynników, ale do głównych należą wzrost cen paliwa oraz wojna na Ukrainie. W związku z koniecznością ominięcia przestrzeni powietrznej Ukrainy i Rosji dystans, który muszą pokonać samoloty, jest zdecydowanie dłuższy. Większość lotów „tam”, a więc z Europy do Japonii, odbywa się trasą południową, poniżej Ukrainy. Z powrotem leci się natomiast.. przez biegun północny!

Historycznie, najtańszy bilet, jaki udało mi się kupić, kosztował w obie strony około 1600 zł, podczas gdy najdroższy na jakim zdarzyło mi się podróżować – szczęśliwie nie za własne pieniądze – kilkanaście tysięcy złotych. Obie podróże były w klasie ekonomicznej i jakościowo niewiele się od siebie różniły. Warto więc „zapolować” na dobrą cenę biletu, dobrze jednak wiedzieć, że podejrzanie korzystne promocje zdarzają się często w okresach, które są mało atrakcyjne turystycznie jako Golden Week albo tsuyu.

Triki przy kupowaniu biletu

Istnieje grupa zasad, którymi dobrze jest się kierować kupując bilety lotnicze. Jedną z nich jest kupno biletu odpowiednio wcześniej, nie obowiązują tu oferty „last minute”. Jeśli zostawimy kupno biletu na ostatnią chwilę, prawie na pewno solidnie przepłacimy. Co ciekawe, kupowanie bardzo wcześnie także nie zawsze się opłaca. Jeśli bilet nabędziemy wcześniej niż na 6 miesięcy przed podróżą, to cena, którą zapłacimy będzie prawdopodobnie umiarkowana – ani wysoka, ani niska. Wynika to z polityki linii lotniczych, które różnego rodzaju promocje uruchamiają zwykle dla biletów w datach na pół roku do przodu. Mówi się, że najbardziej optymalny okres na zakup biletów na długich trasach to około 3-3,5 miesiąca przed datą wylotu. Równocześnie, ceny zmieniają się także wraz z dniem tygodnia. Za najtańsze dni uważa się wtorki i środy, ale informacja ta wydaje się być dość niepewna i nie musi odnosić się do wszystkich linii.

Zdecydowanie warto przyglądać się promocjom organizowanym przez linie lotnicze. Oferty promocyjne potrafią być niezwykle atrakcyjne, jeśli akurat trafimy na kombinacje właściwej trasy i terminu. Jeśli zobaczysz, że bilet na termin zbliżony do twojego jest w bardzo dobrej cenie (w okolicy 3 tysięcy złotych), nie warto czekać. Z drugiej strony, nie zawsze opłaca się zmieniać swoje plany, aby dostosować się do promocyjnej ceny biletu. Jak wspominałam, bardzo niskie ceny zdarzają się często w okresach mało atrakcyjnych turystycznie. Dla przykładu czerwiec, który Polakom wydaje się jednym z najlepszych miesięcy na podróże, w Japonii jest bardzo niekorzystny ze względu na trwającą porę deszczową. Nie kupujmy więc biletów na hura, tylko dlatego, że cena jest korzystna. Zobacz też: Kiedy najlepiej pojechać do Japonii?

Jak szukać lotu?

Naturalnie pierwszym krokiem jest skorzystanie w wyszukiwarek lotów, które przeszukają dla nas strony różnych przewoźników i pokażą najlepsze opcje. Warto porównać wyniki z kilku stron, odpowiedzi które podadzą niekoniecznie będą identyczne.

Niektóre strony mają bardzo przydatne narzędzia, jak wyświetlanie cen np. na cały miesiąc. Jeśli interesuje nas wyjazd w kwietniu, ale konkretne daty są drugorzędne, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wybrać te dni, w których cena jest najkorzystniejsza. Często przesunięcie terminu wyjazdu o dzień lub dwa pozwala na oszczędzenie sporej kwoty. Co więcej, ceny wahają się także w zależności od długości pobytu, może więc okazać się, że minimalne przedłużenie lub skrócenie pobytu wyraźnie odbije się na cenie biletu. Inne strony pokazują tzw „trendy”, które wskazują czy cena będzie w najbliższym czasie rosła lub malała, albo pomogą określić czy wybrana oferta jest tania, przeciętna czy droga.

Często mówi się też, że warto usunąć pliki cookies, jeśli uparcie wyszukujemy jedno konkretne połączenie. Część stron może z tego wywnioskować, że jesteśmy zainteresowani zakupem i podnieść wyświetlane ceny o kilka procent.

Samolot gotowy do lotu
Samolot gotowy do lotu

Jaką linię wybrać?

Podejrzewam, że dla większości osób, które lecą do Japonii, decydujące znaczenie ma cena biletu. Co jednak, jeśli ceny są bardzo podobne, a do wyboru mamy kilka linii?

Przede wszystkim do głowy przychodzi nasz rodzimy LOT, który lata bezpośrednio między Warszawą a Tokyo. To jedyne bezpośrednie połączenie z Polski do Japonii, lot jest stosunkowo krótki, i co najważniejsze, nie ma przesiadek. Jest najprawdopodobniej wyborem najwygodniejszym i najszybszym. Oczywiście wszystko zależy od tego, jak daleko mamy do Warszawy. Jeśli zdecydujemy się na lot z przesiadką z innego polskiego miasta, to „bezpośredniość” lotu przestaje mieć znaczenie. Miałam okazję raz polecieć do Japonii z LOTem, moje wrażenia co do jakości obsługi były umiarkowanie pozytywne.

Jeśli chodzi o inne linie, to większość europejskich przewoźników jak Lufthansa, KLM, AirFrance, Turkish czy Finnair trzyma niezły poziom (o ile akurat nie strajkują). Wiele osób chwali też połączenie Emirates, linii, która w 2023 roku znalazła się na czwartym miejscu w rankingu najlepszych przewoźników.

Warto też zwrócić uwagę na fakt, że linie współpracują ze sobą w ramach sojuszów. Oznacza to, że kupując bilet we francuskim AirFrance możemy polecieć tym samym samolotem, co gdybyśmy kupili go w KLM. Podobnie, bilet kupiony w japońskich liniach ANA obsłuży niemiecka Lufthansa. W praktyce może się więc okazać, że to samo połączenie wykupione z różnymi przewoźnikami będzie różniło się ceną bądź benefitami, na przykład dodatkowym bagażem, ale sam przelot będzie dokładnie taki sam.

Jeśli wahasz się pomiędzy liniami, jednym z czynników pomagających podjąć decyzję są wspomniane już rankingi przewoźników. Biorą  one zwykle pod uwagę punktualność,  udogodnienia, czy jakość obsługi. Jeśli jedna linia ma w światowym rankingu miejsce 4, a inna 80, to na pewno pomaga to dokonać wyboru.

Udogodnienia na pokładzie

Z reguły na trasach do Japonii w cenie biletu zapewnione są posiłki, napoje oraz przekąski. Zwykle dostaniemy dwa ciepłe dania, pierwsze niedługo po starcie, drugie na kilka godzin przed lądowaniem. Linie zapewniają posiłki dla wegetarian czy wegan, ale zapotrzebowanie na nie należy zgłosić przed lotem (w momencie kupowania biletu lub później na stronie przewoźnika). Większość linii serwuje też darmowe alkohole, ale niektóre, w ramach oszczędności, w ograniczonych ilościach. Swoją drogą, niewielka ilość alkoholu potrafi bardzo pomóc w czasie długiego lotu – poprawia krążenie oraz samopoczucie!

Posiłek w samolocie
Posiłek w samolocie

Większość samolotów latających na długich dystansach ma też wbudowany system rozrywki – niewielki ekranik umieszczony w oparciu fotela przed nami lub wyciągany z podłokietnika. Pozwala na oglądanie filmów i słuchanie muzyki. Jest zwykle wyposażony w dość duży wybór produkcji, często stosunkowo nowych, więc można nadrobić braki w świeższych pozycjach kinowych. Dodatkowo, na ekranie możemy wyświetlić bieżące położenie samolotu i czas pozostały do lądowania.

Na każdym fotelu znajdziemy też kocyk i poduszkę. Zwykle, pomiędzy posiłkami, jest czas na „odpoczynek” – światła w samolocie zostają zgaszone, a klimatyzacja podkręcona. Jeśli mimo koca jest Ci zimno, poproś obsługę o dodatkowy.

Na co zwrócić uwagę?

Jest jeszcze kilka kwestii, na które warto zwrócić uwagę kupując bilet do Japonii:

Bagaż

W zależności od linii i przelotu mogą występować różnice w ilości i wadze bagażu, który możemy zabrać ze sobą. Zdarza się, że jedna linia pozwala na przewóz jednego bagażu rejestrowanego o wadze np. 23 kilogramów, a druga na zabranie dwóch, po 23 kilogramy każdy. Podobnie jest z bagażem podręcznym. Warto zwrócić na to uwagę, szczególnie jeśli planujemy przywieźć z Japonii dużo pamiątek. Zakup biletu nieco droższego, a z dwoma bagażami, może uchronić nas przed nieprzyjemnościami związanymi z opłatami za nadbagaż w drodze powrotnej.

Lotnisko docelowe

Tokyo ma dwa główne lotniska – Narita i Haneda. Wyszukiwarki lotów potrafią połączyć je na jednym bilecie, wychodząc z założenia, że oba lotniska są w tym samym mieście. Zdarza się więc, że lot powrotny mamy z innego lotniska niż to, na które przylecieliśmy.

Tak samo bywa z przesiadkami. Zdarzyło mi się podczas lotu do Osaki z przesiadką w Tokyo, że wysiadłam na Naricie i odkryłam, że mój kolejny lot wylatuje z lotniska Haneda, czyli po drugiej stronie zatoki tokijskiej. Oba lotniska są połączone wygodną i szybko komunikacją autobusową, ale i tak przedostanie się z jednego na drugie zajmuje co najmniej godzinę. Można więc takie połączenie rozważyć, ale jest niezbyt wygodne i trzeba na nie zarezerwować odpowiednio więcej czasu.

Podobnie, dwa lotniska ma także Osaka (Kansai oraz Itami).

Trasa przelotu na ekranie systemu rozrywki
Trasa przelotu na ekranie systemu rozrywki

Czas przelotu

W normalnych warunkach, lot z Warszawy do Tokyo trwa około 11 godzin. Obecnie, w związku z wojną na Ukrainie, cas przelotu wydłużył się do 12 godzin 40 minut. Dotyczy to jednak lotu bezpośredniego, podróż może trwać nawet kilkadziesiąt godzin, jeśli trafi nam się połączenie z długim oczekiwaniem na przesiadkę. Naturalnie, im mniej wygodne połączenie, tym cena bywa bardziej zachęcająca. Jeśli mówimy o lotach z przesiadką, to w miarę optymalny czas trwania całej podróży wynosi miedzy 18 a 25 godzin. Osobiście staram się nie kupować lotów dużo dłuższych, nawet jeśli cena jest okazyjna, bo cała podróż staje się wtedy bardzo uciążliwa. Oczywiście, jeśli planujemy przesiadkę i dalszą podróż samolotem już w obrębie Japonii, to trzeba na to doliczyć odpowiednio kilka godzin.

Warto także zwrócić uwagę na kierunek, w którym zmierzamy. Jeśli wylatujemy z Polski, aby przesiąść się we Frankfurcie, Paryżu czy Amsterdamie, to siłą rzeczy „nadrabiamy drogi”.  Nasz główny lot do Japonii wydłuży się o dodatkową godzinę do dwóch. Lecąc bezpośrednio z Polski lub przez Helsinki lecimy od razu „we właściwym kierunku”, co pozwala na skrócenie całkowitego czasu podróży.

Status lotu
Status lotu

Lecimy samolotem do Japonii!

Kupienie atrakcyjnego biletu do Japonii często wiąże się z pewnym zaangażowaniem. Wymaga spędzenia czasu nad wyszukiwarkami lotów, przeglądania promocji i dokładnego przyglądnięcia się biletowi z punktu widzenia jakości połączenia oraz obsługującej go linii. Z drugiej strony, rozsądnie wybrany bilet to pierwszy krok w kierunku udanego wyjazdu. Warto poświęcić trochę czasu, żeby do Japonii dostać się szybko, bezpiecznie, wygodnie i co równie ważne, w rozsądnej cenie.

[POST ZAKTUALIZOWANY 11.2023]


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *