Podróż

Przez Japonię nocą – japońskie autobusy międzymiastowe

japan bus

Podróże budżetowe, szczególnie w przypadku raczej drogiego kraju, jakim jest Japonia, potrafią stanowić wyzwanie. Dlatego warto rozważyć różne, często nieoczywiste rozwiązania. Zwykle, kiedy planujemy podróż między dwoma japońskimi miastami, od razu do głowy przychodzi shinkansen, czyli super szybki pociąg. Niestety, koszt biletów na shinkansen potrafi być znaczący (przejazd z Tokyo do Kyoto kosztuje 13 000 yenów czyli około 470 zł). Jeśli nie jesteśmy w posiadaniu JR Pass-a, to nasz budżet podróżny może mocno odczuć kilka takich przejazdów. Bywa, że lepszą opcją jest skorzystanie z usług tanich linii l0tniczych. Z pomocą przychodzą też japońskie autobusy dalekobieżne.

Autokarem przez Japonię

Autobusy dalekobieżne są stosunkowo tanim, chociaż niezbyt komfortowym sposobem na przemieszczanie się między japońskimi miastami. Cena przejazdu jest zwykle o połowę lub nawet dwie trzecie niższa, niż biletu na shinkansen. Za tą różnicę płacimy jednak w czasie przejazdu –  podróż z Tokyo do Kyoto shinkansenem zajmuje około dwie i pół godziny. W autobusie spędzimy nawet siedem-osiem, czyli de facto cały dzień. Pewnie zastanawiacie się, czy jest to rozwiązanie dla osób, które do Japonii jadą na tydzień lub dwa? Czy zaoszczędzona kwota warta jest czasu, który spędzimy w autobusie? Otóż większość kursów odbywa się nocą, co pozwala zaoszczędzić nie tylko cenne dni zwiedzania, ale także na noclegu (o ile jesteście w stanie spać w drodze).

Dla przykładu, nocny autobus wyjeżdża z Kyoto o godzinie 23:00 a dociera do Tokyo następnego dnia rano o godzinie 6:00. W prawdzie jesteśmy w podróży całą noc, ale za to po przyjeździe możemy od razu wyruszać w Japonię. Przewagą autobusów dziennych jest niższa cena biletu. Do tego dochodzi możliwość podziwiania widoków zza okna. Warto jednak pamiętać, że większość japońskich autostrad jest otoczona przez ekrany, które skutecznie zasłaniają świat dookoła.

Japonia nocą
Japonia nocą

Jak znaleźć połączenie?

W Japonii panuje duże rozdrobnienie zarówno wśród firm kolejowych jak i przewoźników autobusowych. Praktycznie w każdym regionie przejazdy obsługiwane są przez inny zestaw firm. Najbardziej popularną opcją wśród turystów z zagranicy jest prawdopodobnie Willer Express, przewoźnik, który posiada angielską stronę internetową, możliwość rezerwacji biletów online a przede wszystkim bardzo atrakcyjny bilet zniżkowy – Japan Bus Pass. Popularne są także autobusy linii należących do grupy JR,  bilety na nie można kupić między innymi w  automatach i punktach obsługi na stacjach JR.

Nie znaczy to, że nie możemy wygodnie skorzystać z oferty innych firm. Z pomocą przychodzą wyszukiwarki połączeń. Umożliwią nam nie tylko sprawdzenie czasów odjazdów, porównanie cen i rodzajów ofert, ale też zarezerwowanie i opłacenie przejazdu online. Osobiście polecam: Kousoku Bus, ponieważ pozwala porównać wiele opcji i dobrać tę, która najlepiej spełnia nasze potrzeby. Dobre opinie zbiera też strona Japan Bus Lines.

Japan Bus Pass i JBL Pass

Czym jest wspomniany Japan Bus Pass, a więc specjalny, promocyjny bilet, oferowany przez firmę Willer Express? Można powiedzieć, że to odpowiednik JR Pass dla linii autobusowych, ale na nieco innych, swobodniejszych zasadach. Oferta skierowana jest do osób posiadających paszporty inne niż japońskie. W przeciwieństwie do JR Pass-a możliwość skorzystania mają też obcokrajowcy na wizach nie-turystycznych (studenci, pracownicy firm).

Bilet kupujemy na 3, 5 lub 7 dni. W jego ramach możemy każdego dnia skorzystać z 3 przejazdów autobusami na wybranych przez nas trasach. Autobusy odjeżdżające po północy, a przed trzecią rano, zaliczają się do poprzedniego dnia. Co jednak najważniejsze, dni, w których korzystamy z passa nie muszą następować po sobie, jak to bywa w przypadku passów na pociągi. Warto pamiętać, że sam Bus Pass nie wystarczy, na każdy przejazd trzeba wcześniej zrobić rezerwację poprzez stronę przewoźnika. Bilet należy wykorzystać w ciągu 2 miesięcy.

Cena Bus Passa waha się w zależności od tego, czy obowiązuje w dni tygodnia (poniedziałek-czwartek) czy przez cały tydzień, a więc włącznie z weekendem. Koszt najtańszego, 3 dniowego biletu to 10200 yenów (350 zł), bilet 7 dniowy to wydatek rzędu 15,300 yen (540 zl).

Warto wiedzieć też, że w ciągu roku występują dwa okresy zawieszenia usługi. Wypadają one w Golden Week (długi majowy weekend) oraz w okolicy święta Obon.

JBL Pass

Alternatywą dla Japan Bus Pass jest JBL Pass. Ta bardzo podobna usługa, działająca w oparciu o prawie identyczne zasady. Poza tym, że obejmuje inną (większą?) liczbę tras, JBL Pass jest nieco droższy i trzeba wykorzystać go w ciągu miesiąca. Plusem jest możliwość korzystania z autobusów o podwyższonym standardzie – oczywiście jeśli dostępne będą wolne miejsca. Usługa JBL Pass zostaje zawieszona w okresie Golden Week, Obon oraz w okolicy Nowego Roku.

kyoto kanko bus
Autobus wycieczkowy w centrum Kyoto

Poziom komfortu może się różnić

Japońskie autobusy dalekobieżne mają bardzo zróżnicowany standard. Z jednej strony autobusy na trasach dziennych i te z nocnych, które mieszczą się w najniższym przedziale cenowym, wyglądają jak standardowe autokary z 4 miejscami w każdym rzędzie. Równocześnie, na trasach nocnych jeździ wiele autobusów wyższej klasy. W nich na podróżnych czekają udogodnienia takie jak szersze, rozkładane fotele, zasłonki podnoszące poziom prywatności, kontakty pozwalające podładować telefon a przede wszystkim mniejsza ilość siedzeń w jednym rzędzie. Wiele autobusów wyposażonych jest w toalety, co bez wątpienia podnosi komfort podróży. Autobus będzie zatrzymywał się co dwie-trzy godziny na 10-15 minutowe postoje, więc jeśli toalet nie ma, to pozostaje korzystać z tej opcji. Wi-fi jest zwykle dostępne, ale nie musi być w standardzie, więc warto zwrócić na to uwagę.

Japońscy przewoźnicy zadbali też o to, aby Panie czuły się komfortowo. Na popularnych trasach można spotkać autobusy wyłącznie dla kobiet. Częściej jednak trafimy na pojazdy podzielone na strefy, w jednej siedzą kobiety a w drugiej mężczyźni. Oczywiście większość autobusów miesza pasażerów, ale ogólna zasada mówi, że samotnej kobiety nie sadza się obok nieznajomego mężczyzny.

Na co zwrócić uwagę?

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę planując swoją podróż nocnym autobusem? Oto o czym dobrze jest pamiętać, żeby nasza podroż była niedroga i możliwie przyjemna.

Wybór połączenia

To być może najtrudniejszy moment całej podróży. Zwykle w wyszukiwarce zobaczymy długą listę połączeń w bardzo różnych cenach. Najważniejszym jest znalezienie właściwego balansu między kosztem a komfortem przejazdu. Podróż najtańszym autokarem, ale bez jakichkolwiek udogodnień, może być świetnym rozwiązaniem, jeśli nie przeraża nas nieprzespana noc. Z drugiej strony, skoro i tak rezygnujemy z noclegu, może warto dołożyć trochę i podróżować wygodniej? Ten kierunek myślenia może nas jednak zaprowadzić w okolice cenowe, które nie odbiegają już specjalnie od biletu na pociąg… Konieczna będzie chłodna kalkulacja.

Miejsce wsiadania i wysiadania

Dobrze pamiętać, by w momencie rezerwowania biletu sprawdzić gdzie znajdują się jego przystanki początkowe i końcowe oraz czy będzie nam wygodnie się do nich dostać. Zwykle autobusy zatrzymują się w centrum miasta, ale od czasu do czasu trafiają się wyjątki. Na przykład, część połączeń do Tokyo, zatrzymuje się także w okolicach tokijskiego Disneylandu, który nie tylko nie znajduje się w centrum miasta, ale wręcz w innej prefekturze.

Na miejsce odjazdu dobrze jest przyjść nieco wcześniej. Japońskie dworce i przystanki autobusowe nierzadko stanowią dżunglę, w której trudno się połapać.

Ulice Tokyo nocą
Ulice Tokyo nocą

Bagaż

Większość autokarów ma przewidziane miejsce na bagaż, ale w przypadku niektórych, zwykle nowocześniejszych modeli, może nie być go zbyt dużo. Zawsze bezpieczniej sprawdzić czy nasz bilet zawiera przewóz bagażu i w jakiej ilości. Standardem jest jedna sztuka na pasażera plus bagaż podręczy. Bagażu raz oddanego nie zobaczymy aż do przyjazdu na miejsce, więc wszystko, co może nam się przydać po drodze, lepiej mieć ze sobą. Przy okazji, w autokarach, trochę jak w samolocie, potrafi być chłodno. Lepiej zabrać coś ciepłego do ubrania i przykrycia.

Etykieta

Wiele mówi się o tym, że w japońskich pociągach nie wypada jeść, ponieważ jest to uważane za objaw złego wychowania. To bez wątpienia prawda, chociaż dotyczy bardziej pociągów lokalnych niż tych jeżdżących po odległych trasach. Tak samo w autobusach, szczególnie tych, w których spędzamy wiele godzin, można śmiało coś przekąsić. Należy jedynie pamiętać, aby unikać pokarmów o silnym zapachu.

Poza tym zasady zachowania są właściwie identyczne jak w przypadku podróży jakimkolwiek środkiem transportu – głośne rozmowy, szczególnie w środku nocy, nie są mile widziane. Tak, jak świecenie współpasażerowi w oczy ekranem telefonu. Na szczęście wiele autokarów ma zasłonki, które dają w tej kwestii trochę swobody.

Nocne autobusy w Japonii

Nie da się ukryć, że spędzenie wielu godzin w autobusie do najprzyjemniejszych nie należy. Mimo to, autobusy nocne są jedną z najlepszych opcji dla budżetowego podróżnika, który chciałby przedostać się z miasta do miasta. Jest to opcja popularna także wśród samych Japończyków, szczególnie uczniów czy studentów. Podróżowanie po Japonii nocnymi autobusami może być świetnym rozwiązaniem dla osób, które chcą nieco zaoszczędzić a nie straszna im zarwana noc.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *