JR Pass był przez lata świętym gralem biletów na japońską kolej. Pozwalał przemieszczać się pociągami linii JR, włącznie z superszybkim shinkansenem, po całej Japonii. Idealny dla podróżników, którzy w ograniczonym czasie chcieli zobaczyć jak najwięcej. Był niezwykle popularny także ze względu na cenę, zwracał się już po kilku dłuższych przejazdach. Niestety, wprowadzona w 2023 roku podwyżka cen biletu sprawia, że obecnie należy poważnie się zastanowić (oraz dokładnie policzyć!) zanim zdecydujemy się na jego zakup. Alternatywą dla podróży z JR Passem mogą być passy regionalne, które mają korzystniejszą cenę, ale pozwalają poruszać się tylko po ściśle zdefiniowanej części kraju. Co ważne, tylko niektóre z nich zawierają przejazdy shinkansenem. Kolejną opcją jest rezygnacja z shinkansena na rzecz autobusów długodystansowych czy wręcz przelotu tanimi liniami lotniczymi. Wreszcie, możemy skorzystać ze sposobu najbardziej standardowego – po prostu kupić zwykle, jedno-przejazdowe bilety na shinkansen. W niniejszym poście zajmiemy tą ostatnią opcją – spróbujemy Wam podpowiedzieć, jak kupować bilety na shinkansen tak, żeby nie przepłacić.
Shinkansen – bilet biletowi nie równy
Jeśli zrezygnowaliście za zakupu JR Pass, ale podróż shinkansenem w dalszym ciągu jest częścią Waszych planów, to nie pozostaje nic innego, jak kupić bilety. Jeśli chcemy zrobić to optymalnie, musimy przede wszystkim zrozumieć, jak dzielą się bilety na shinkansen i co wpływa na ich cenę. Koszt biletu na bullet train składa się z dwóch elementów: opłaty za przejazd (naliczanej według przejechanego dystansu) oraz dopłaty za ekspres, czyli dopłaty za to, że dojedziemy na miejsce szybciej. Opłata za ekspres dzieli się na dwa rodzaje, dopłaty za ekspres bez rezerwacji miejsca i z rezerwacją (miejscówką). Jeśli decydujemy się na podróż pierwszą klasą (green car) to za tę przyjemność także musimy dopłacić. Tak więc, struktura ceny biletu jest następująca:
a) opłata za przejechany dystans + dopłata za ekspres (bez miejsca) = bilet na shinkansen
b) opłata za przejechany dystans + dopłata za ekspres z miejscem = bilet na shinkansen z rezerwacją miejsca
c) opłata za przejechany dystans + dopłata za ekspres z miejscem w pierwszej klasie = bilet na shinkansen z rezerwacją miejsca w pierwszej klasie
Co ciekawe, struktura ta powoduje, że bilet np. na trasie z Tokyo to Kyoto jest niewiele tańszy od dwóch biletów Tokyo – Nagoya i Nagoya – Kyoto. Wprawdzie różnica w cenie występuje (około 100 zł), ale nie stanowi jej dwukrotności, jak można by się spodziewać.
Którym najszybciej?
Dodatkowo, pociągi shinkansen dzielą się w zależności od tego, jak szybko dojeżdżają na miejsce. Dla przykładu, pociągi na linii tokkaido: „Kodama” i „Hikari” stają na większej ilości stacji i rozpędzają się do mniejszych prędkości. Podróż pociągami tych klas zajmuje więc więcej czasu. Natomiast „Nozomi” staje tylko na najważniejszych stacjach, przez co do celu dociera zdecydowanie szybciej. Przykładowe czasy:
Typ pociągu | Czas przejazdu Tokyo – Kyoto |
Kodama | 3:40 |
Hikari | 2:50 |
Nozomi | 2:10 |
Warto wiedzieć, że o ile opłata „dopłata za ekspres” w przypadku Kodamy i Hikari wynosi tyle samo, to w przypadku Nozomi jest nieco wyższa. Poniższa tabela obrazuje tę różnicę na trasie Tokyo-Kyoto:
Typ pociągu | Opłata za przejechany dystans | Dopłata za ekspres z miejscem | Cena |
Kodama | 8360 YEN około 220 zł | 5490 YEN około 145 zł | 13850 YEN około 365 zł |
Hikari | 8360 YEN około 220 zł | 5490 YEN około 145 zł | 13850 YEN około 365 zł |
Nozomi | 8360 YEN około 220 zł | 5810 YEN około 152 zł | 14170 YEN około 372 zł |
Różnica ta dotyczy wyłącznie biletów z rezerwacją i nie występuje w przypadku biletów bez rezerwacji miejsca.
Co jeszcze wpływa na cenę biletu?
Powyższe zasady dotyczą okresów w roku uważanych za „standardowe”. W roku wyróżniamy jednak także sezon niski i wysoki. Wysoki wypada w japońskie okresy świąteczne, jak Nowy Rok, weekend majowy czy obon. Sezon niski to okres niesprzyjający podróżom jak luty, czerwiec czy listopad. W zależności od okresu cena biletu może wynosić od 400 yenów (ok. 12 zł) więcej do 200 (ok. 6 zł) yenów mniej.
Shinkansen w promocji – jak to zrobić?
Przede wszystkim – tak, bilety w promocji można kupić i nawet nie jest to zbyt skomplikowane! Nie są to zwykle szalone promocje, ale trochę pozwalają zaoszczędzić. Oferty stale się zmieniają, jednak ogólnie możemy podzielić je na trzy rodzaje:
– promocje związane ze wczesnym zakupem biletu
– zniżki związane z zakupem biletów tam i z powrotem
– promocje związane z jednorazowym zakupem większej ilości biletów
Jak zabrać się za szukanie? Przede wszystkim musimy wiedzieć, że bilety na shinkansen możemy kupić na różne sposoby. W okienku, w automacie, przez Internet a także od pośredników zarówno zagranicznych jak i japońskich (np. biura podróży). Z punktu widzenia osoby planującej wyjazd, zakup przez Internet wydaje się najlepszą opcją. Do wyboru mamy kilka serwisów, które pozwalają kupić bilety jeszcze w Polsce.
SmartEx
Stroną, którą polecam najbardziej jest SmartEx. Portal umożliwia kupowanie biletów na shinkansen z rezerwacją miejsca. Jest wygodny, ma angielską wersję i generalnie przyjmuje zagraniczne karty. SmartEx obsługuje tokkaido, sanyo i kyushu shinkansen, a wiec, w dużym uproszczeniu, wszystkie stacje shinkansen na zachód/południe od Tokyo. Jeśli posiadacie kartę IC to zakupione bilety możecie zapisać bezpośrednio na niej, co bardzo ułatwia życie.
Ogólna zasada mówi, że bilet lepiej kupić wcześniej niż później. Co istotne, opcja wyboru miejsc w pociągu dostępna jest jedynie na miesiąc przed planowaną datą podróży, więc jeśli chcecie sami je wybrać (np. żeby siedzieć po stronie wagonu, z której widać górę Fuji), dobrze wziąć to pod uwagę. Promocje obowiązują także na więcej niż jeden bilet. Jeśli podróżujecie w grupie warto wszystkie bilety kupić w jednej transakcji. Tutaj lista promocji obowiązujących w tym momencie na SmartEX: SmartExPromcje
Przeglądając oferty w portalu zobaczymy te oznaczone jako „discount”. Tu jednak słowo ostrzeżenia, z poziomu przeglądania nie widać o jakiej promocji mówimy, sugerujemy więc „wklikanie” się w ofertę i porównanie kilku różnych opcji przed podjęciem decyzji.
Dla przykładu, bilet na Nozomi z Tokyo do Kyoto kosztuje:
- w cenie SmartEx (odrobinkę niższej niż standardowa) 13,970 yen (około 367 zł)
- w promocji „Hayatoku-28 Wide” (zakup co najmniej 4 tygodnie przed podróżą) 11,690 yen (około 305 zł).
Z kolei Kodama na tej samej trasie:
- w cenie SmartEx to 13,650 yen (około 357 zł)
- w promocji „Hayatoku-3-Family KODAMA” (zakup co najmniej dwóch biletów na trzy dni przed datą podróży na pociąg Kodama) jedynie 9,980 yen (około 261 zł)!
Aby kupić optymalnie trzeba więc trochę pogłówkować, zdolności analityczne bez wątpienia się przydadzą.
EkiNet
EkiNet to strona sprzedająca bilety należąca do JR East. Najbardziej charakterystyczną cechą EkiNet jest, że ma dwie wersje międzynarodową i japońską. Obie strony to w zasadzie dwa różne serwisy i nie oferują tych samych możliwości. Międzynarodowa wersja ekinet pozwala na zakup biletów na shinkansen na liniach tohoku, akita, yamagata, joetsu, hokuriku i hokkaido. W dużym uproszczeniu, kupimy tu bilety na shinkansen na północ/wschód od Tokyo. Dodatkowo strona oferuje passy (a więc bilety w typie „all you can ride”) dla turystów udających się w różne rejony Japonii północnej.
Jeśli chcemy kupić bilety na shinkansen w dobrej cenie, to musimy udać się na japońską wersję portalu. Niestety, w porównaniu ze SmartEx, poruszanie się po niej nie jest takie proste. Przede wszystkim japońska wersja ekinet ma swój własny system logowania. Co za tym idzie, konto założone w wersji międzynarodowej w niczym nam nie pomoże. Co więcej, aby założyć konto na japońskim EkiNet trzeba podać japoński adres zamieszkania. Szczęśliwie strona akceptuje większość zachodnich kart kredytowych.
Aby znaleźć promocję, też trzeba nieco się napracować. Niektóre połączenia oznaczone są jako トクだ値, to właśnie te w promocyjnych cenach. Najczęściej trafimy na zniżkę w wysokości 10%, ale ponoć przy dużym szczęściu można znaleźć -30% a nawet -40%. Liczba biletów w obniżonej cenie jest ograniczona, ale oznaczenie o promocji nie znika nawet, gdy bilety zostały wyprzedane. Nie dowiemy się więc, czy bilety w lepszej cenie faktycznie są dostępne, dopóki nie „wklikniemy” się w dane połączenie. Naturalnie im wcześniej zrobimy rezerwację, tym większa szansa na tańszy bilet. Aby taki zdobyć najlepiej kupować przynajmniej 14 dni przed datą podróży. Jest jeszcze jeden haczyk, aby skorzystać z promocji musimy posiadać kartę IC. Tylko bilety „eTicket”, a więc zapisywane bezpośrednio na takiej karcie, podlegają zniżce. Tutaj opis promocji na EkiNet: EkiNetPromocje
Platt Kodama
Platt Kodama to popularna promocja na bilety shinkansen organizowana przez biuro podróży JR Tokai Tours. Oferta obowiązuje wyłącznie na tokaido shinkansen (a więc połączenia z Tokyo do Kyoto, Osaki, Nagoi i w odwrotnym kierunku). Promocja pozwala na zakup biletów na pociąg kodama z niższej cenie. Możemy zaoszczędzić około 2500 yen (około 65 zł) oraz dodatkowo otrzymujemy voucher na darmowy napój do zrealizowania na dworcu. Liczba biletów jest ograniczona, ale zwykle da się je dostać. Biletów nie otrzymamy w formie fizycznej, muszą zostać zapisane na naszej karcie IC, lub wykorzystane w postaci kodu QR, który skanujemy przechodząc przez bramki. Oferta ma angielską stronę: PlattKodama
Inne opcje?
Czy to już wszystkie nasze możliwości? Nie do końca, dla przykładu Japończycy korzystają z rozwiązań jak zakup biletów w tzw. kinken shops. To sklepy z różnymi rodzajami biletów z drugiej ręki. Biznesy takie skupują bilety od osób, które nie będą w stanie wykorzystać ich z różny przyczyn i odsprzedają po korzystnej cenie. Minusem tego rozwiązania jest, że musimy być bardzo elastyczni, ponieważ nigdy nie wiadomo, jakie bilety akurat uda się dostać. Dodatkowo, znajomość japońskiego zdecydowanie się przyda. Co ciekawe w kinken shops kupimy nie tylko bilety na shinkansen, ale przeróżne rodzaje biletów czy voucherów na usługi. Jeśli marzy Wam się koncert czy wydarzenie, a bilety są już wyprzedane, kinken shop jest jedną z możliwości.
Taniej Shinkansenem
Niestety, od kiedy JR Pass stracił na swojej atrakcyjności, turysta, który planuje budżetową podróż do Japonii musi sięgnąć po nowe rozwiązania. Sposobów na tańsze przejazdy jest sporo – nocny autobus a nawet samolot potrafią być w lepszej cenie niż podróż shinkansenem. Spójrzmy jednak prawdzie w oczy – przejażdżka shinkansenem to także element japońskiej przygody. Szkoda z niej rezygnować. Jeśli więc marzy Wam się podróż na pokładzie bullet train, ale nie chcecie przepłacać, warto spędzić trochę czasu poszukując biletów w korzystnej cenie. Jeśli jesteście pewni swoich planów, to zakup nawet 4 tygodnie wcześniej, jest całkiem dobrym pomysłem. W końcu różnicę w cenie można wydać na pamiątki, bilety wstępu czy zwyczajnie coś dobrego do jedzenia.
11 thoughts on “Shinkansen bez JR Pass – jak taniej jeździć po Japonii”
NIe wzięłaś pod uwagę ceny tzw. świętego spokoju. Ja wolę dopłacić niż szukać, przeliczać, bukować, porównywać.
Zgadza się, wszystko jest kwestią priorytetów. 🙂 Tekst napisałam dla osób, które wolą kupić taniej, ale jeśli finanse nie grają roli, to polecam po prostu JR Pass. Może i trochę przepłacisz, ale na pewno będzie wygodnie. 🙂
Hej, dzięki za artykuł! Próbuję skorzystać z aplikacji smartex, ale wygląda na to, że aplikacja jest niedostępna w Polsce. Czu jest jakiś sposób na rezerwację biletu przebywając jeszcze w Polsce? 🙂
Hej Karolina, dzięki za komentarz. Zamiast app-ki spróbuj użyć strony internetowej: https://smart-ex.jp/en/index.php Strona działa tylko w japońskich godzinach pracy, więc może nie być w pełni funkcjonalna popołudniami i wieczorem. Daj proszę znać czy zadziałało! 🙂
Dziękuję bardzo za odpowiedź i pomoc! Udało mi się zarejestrować, do naszego wyjazdu zostało jeszcze troszkę czasu, ale na pewno spróbuję niedługo kupić bilety 🙂
Dzięki za informacje, chcieliśmy użyć JRpass ale teraz to chyba nie ma sensu.
Właśnie dochodzę do tego samego wniosku. Mam przejazdy Tokio,Kyoto,Hiroshima,Osaka,Tokio i nawet dodając bilet na lotnisko i prom wychodzi to samo. Trzeba pamiętać że JR Pass nie obejmuje pociągów Nozomi! Dopłata to np. 5000Jen na przejazd Tokio-Kioto.
Hej, a czy JRPass obejmuje również metro w Tokio? Czy to już inna bajka? Generalnie potrzebuję mieć najlepszą opcję na bilety na metro do Tokio (na 5 dni) plus Shinkansen Tokio-Kyoto (i z powrotem). Co polecasz? Jaką kombinację biletów? Pozdrowienia
JR Pass obejmuje linie obsługiwane przez firmę JR. Po Tokyo można poruszać się pociągami – część z nich to pociągi JR (np. Linia Yamanote), ale wiele pociągów obsługiwane jest przez inne firmy. „Tokyo Metro” to nie tyle określenie na tokijskie metro, ale na grupę linii należącą do przewoźnika o tej nazwie. Na linie te JR Pass nie obowiązuje, można za to kupić dzienny bilet, który kosztuje bodajże 600 yenów. Jeśli interesują Cię przejazdy Tokyo-Kyoto i po samym Tokyo, to JR Pass raczej się nie zwróci. Sugerowałabym raczej zakup biletów na shinkansen przez stronę SmartEx. Pozdrawiam!
Pani Doroto, dziękuję za artykuł.
Mam jeszcze takie pytania:
Czy mając wykupiony JR PASS można dokonać rezerwacji w Polsce na konkretne przejazdy? Czy rezerwacji można dokonać dopiero jak się odbierze rzeczywisty JR PASS dopiero w Japonii? Czy JR Pass przydaje się w przejazdach wewnętrznych w miastach: Hiroshima, Osaka, Kioto, Tokio? czy lepiej kupić pojedyncze bilety na shinkanseny z wyprzedzeniem w Polsce + bilety na metro/bus dzienne w tych miastach?
Dzień dobry, wiem, że po zakupie JR Pass przez stronę internetową można robić rezerwacje na przejazdy online, ale niestety nie wiem, czy opcja ta jest aktywna przed odbiorem passa w Japonii. JR Pass może być wykorzystywany do przejazdu liniami JR w obrębie miast, ale w takim przypadku trzeba tak planować przejazdy aby możliwie często z tych linii korzystać (a nie z konkurencyjnych jak metro, hankyuu i inni przewoźnicy).
Szczerze mówiąc przy obecnych cenach JR Pass trudno mi powiedzieć co się bardziej opłaca. Sugerowałabym sprawdzenie cen shinkansena pomiędzy głównymi miastami przy użyciu map google lub strony SmartEx a następnie wliczenie średniego kosztu podróżowania po samych miejscowościach (np. 1000y na dzień) i porównanie wyników.